2016 m. spalio 28 d., penktadienis

Augusto tilto istorija

Bernardo Bellotto pavekslas (1747 m.): http://skd-online-collection.skd.museum

Pirmą kartą šioje vietoje akmeninis tiltas paminėtas 1287 metais. Jo konstrukcija 23 arkos ant 24 atramų. Tilto ilgis buvo 561 m., plotis - 7,20 m. Jis buvo dviejų dalių, kiekvienos gale buvo po blokhauzą su pakeliamaisiais vartais. Manoma, kad tai tuomet buvo ilgiausias arkinis tiltas Europoje.
Piešinys: https://commons.wikimedia.org.
Vėlesniais metais tiltas dalimis būdavo perstatomas. 1670 metais ant penktos atramos nuo Senojo miesto pusės buvo pastatytas Krucifiksas - buvo tikimasi kad Dievas apsaugos tiltą. Didžiausia rekonstrukcija buvo įvykdyta Augusto Stipriojo valdymo metu - 1727-1731 metais. Jo ilgis buvo 402 m., arkų skaičius sumažėjo iki 17, o atstumas tarp atramų buvo 11,04 m. Būtent nuo tada jis buvo pradėtas oficialiai vadinti Augusto tiltu.
Graviūra apie 1790 m.:
http://skd-online-collection.skd.museum/.
Nepaisant to, kad Napoleono karų Europoje metu tuometinis Saksonijos karalius Frydrichas Augustas I kovėsi jo pusėje, Prancūzijos kariai 1813 m. kovo 19 d. taktiniais sumetimais tiltą išvedė iš rikiuotės. Jie susprogdino ketvirtą atramą nuo Senojo miesto pusės todėl 4-a ir 5-a arkos sugriuvo į upę.
Graviūra apie 1813 m.:
http://skd-online-collection.skd.museum/
1845 m. kovo mėn. Drezdeną siaubė didelis potvynis - Elbės vanduo užtvindė apie 31 km² dabartinės miesto teritorijos. Kovo 31 d. vanduo buvo beveik pasiekęs tilto paviršių, be to upe plaukė daug ledo lyčių bei visokių nuolaužų. Apie 10 val. ryto stichijos neatlaikė būtent ta tilto atrama, ant kurios buvo pastatytas Krucifiksas - jis nugarmėjo į Elbę ir pradingo.
Litografija apie 1845 m.: http://www.grafikliebhaber.de.

Paskutinį didelį potvynį 19-ame amžiuje, kai vanduo Elbėje 1890 m. rugsėjo 6 d. buvo pakilęs 8,37 m. virš savo normalaus lygio, tiltas atlaikė be nuostolių. Ir likusius 17 metų iki savo paskutinių dienų prastovėjo be didesnių kataklizmų.
Nuotrauka - 1890.09.07:
http://old.wetterzentrale.de.
20 amžiaus pradžioje tilto konstrukcija tapo kliūtimi vis intensyvėjančiai laivybai upe - jo arkos buvo per siauros ir per žemos. Vienas to pavyzdžių - plytas plukdžiusio laivo "Alwine Auguste" avarija 1906 m. kovo 26 d. Ji buvo paskutinė, - jau nuo 1902 m. buvo ruošiami tilto perstatymo planai.
Atvirukas - 1906 m.
1907 - 1910 metais senasis tiltas buvo nugriautas ir pastatytas naujas (prieš tai pasrovinėje pusėje buvo pastatytas laikinas tiltas). Naujasis statinys buvo 390 m. ilgio ir 17 m. (ties kancelais - 25 m.) pločio. Dabar jau buvo tik 9 arkos - centrinės plotis buvo 39,3 m. o kitų, link krantų simetriškai palaipsniui mažėja iki 17,6 m.
Nuotrauka - 1910 m.
1910 m. rugpjūčio 30 d. į naujo tilto atidarymo šventę, kurią surengė tuometinis Drezdeno vyriausiasis burmistras Otto Beutleris, susirinko tūkstančiai miestiečių. Iškilmėse dalyvavo ir tuometinis Saksonijos karalius Frydrichas Augustas III bei visa miesto aukštuomenė. Tadien karaliaus garbei naujasis statinys buvo pavadintas Frydricho Augusto tiltu.
Nuotrauka - 1910.08.30:
http://www.deutschefotothek.de.

Priešpaskutinę antrojo pasaulinio karo dieną (1945.05.07) atsitraukdami Vermachto kariai susprogdino šeštą tilto atramą nuo senamiesčio pusės tuo pačiu sugriaudami šeštą ir septintą arkas.
Nuotrauka - 1945 m.:
http://www.deutschefotothek.de
Netrukus po karo išsprogdintas tilto tarpas buvo užstatytas laikina medine konstrukcija, o 1948-1949 metais statinys buvo pilnai atstatytas. 1949 m. liepos 28 d. jis buvo iškilmingai atidarytas, o tuometinė valdžia jam suteikė Georgijaus Dimitrovo tilto pavadinimą.
Nuotrauka - 1948 m.:
http://www.deutschefotothek.de.

1990 m. rugsėjo 30 dieną miesto tarybos sprendimu tiltui grąžintas jo istorinis pavadinimas - nuo tada jis vėl vadinamas Augusto tiltu.
Nuotrauka - 1990.05.16:
http://www.bild.bundesarchiv.de

2013 m. birželio mėn. potvynis padarė tiltui daug žalos - ypač nukentėjo prietilčiai Noištato pusėje ir jų laiptai. Pažeistos tilto dalys 2016 - 2018 m. bus rekonstruojamos - akmens luitai bus numeruojami ir vėliau įmūrijami į tą pačią vietą.
Nuotrauka - 2013.06.05:
http://www.lothar-dresden-reportagen.de/.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                     Ankstesnių metų nuotraukos:

 Frydricho Augusto tiltas:

 1910 - 1945 m..
 Tilto perstatymas 1907 - 1910 m..
 Senasis Augusto tiltas 1727 - 1907 m..

 Augusto tiltas:

 2015 m..
 2014 m..
 2013 m. birželio mėn. potvynis.
 2013 m. pavasaris.
 2011 - 2012 m..
 2011 m. sausio mėn. potvynis.
 2008 - 2010 m..
 1990.09.30 - 2007 m..
 Georgijaus Dimitrovo tiltas.










 

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą